15è. aniversari (1999 - 2014)
 
 

Documentació

Perfils de la revolta

Article publicat al diari “Avui” el 11/09/03 per Joan Josep Isern

Amb una àmplia i notable bibliografia a les seves espatlles crec que es pot dir que ara, amb Perfils de Nora , Margarida Aritzeta (Valls, 1953) ens presenta el seu llibre més ambiciós. Un llibre de maduresa, extens i intens, d'estructura summament treballada que sap enganxar el lector des de bon començament i mantenir-lo interessat fins a la darrera pàgina. I això que acabo de dir no és, creguin-me, una simple frase feta, ja que aquests Perfils de Nora ens reserven sorpreses fins al mateix final. Com el seu títol ja indica, la ficció que Margarida Aritzeta ha bastit gravita al voltant del personatge de Nora Dorrego. Aquest és el nom artístic d'Eleanora Font, nascuda a Barcelona l'any 1920 en el si d'una família burgesa, exiliada a l'Argentina després de la Guerra Civil i esdevinguda pintora de fama universal a la mateixa alçada que un Miró, un Tàpies o un Jackson Pollock. Sota el guiatge de l'autora anirem seguint les petges de Nora des dels seus començaments autodidactes als 8 anys, coneixerem de prop la seva àvia -també Eleanora de nom-, gran avaladora de les virtuts de la noia, la veurem entrar en contacte amb els cercles artístics de l'avantguarda just abans del juliol del 1936, la seguirem a l'exili -a França primer, a l'Argentina finalment- en companyia de Cortès, un home que per edat podria ser son pare però que va ser l'únic gran amor de la seva vida, i anirem seguint intermitentment la seva existència d'artista d'èxit fins a finals del 1999, quan, ja retornada a Catalunya, evoca els seus records en presència d'un grup reduït d'amics de tota la vida en una sessió convocada per estrenar un vi d'una anyada molt especial. En aquest selecte grup, format per una pianista retirada, un enòleg i un jutge, s'hi ha incrustat també l'autora del llibre amb l'excusa de recollir materials per escriure la biografia de l'artista. Justament el llibre que el lector té a les mans. Exposat tot això he de confessar que en acabar la lectura de Perfils de Nora em sento envoltat d'impressions contradictòries. Per una banda em sembla molt digne de remarca el grau d'ambició posat per Margarida Aritzeta en aquest llibre. D'altra banda, però, no puc treure'm del damunt la impressió d'haver-me-les hagut amb un text del qual se'm fa molt difícil escatir quin és el seu sentit final, aclarir què és el que m'ha volgut transmetre l'autora. Vejam: no estem davant de cap intent de condensar la història de les idees artístiques del segle XX. Tampoc el llibre és un retrat biogràfic convencional. Podríem dir que s'hi albira una intenció de lligar el mite de Faust -la força arravatadora de la passió com a motor creatiu- amb la inquietud artística de Nora i potser per aquí trobaríem una de les línies d'interpretació del text més sòlides. Podríem pensar també (el text ens hi deixa la porta oberta) que en el fons tot el que estem llegint forma part d'una performance o d'una action painting , és a dir, que l'únic sentit que té és el que sorgeix de la seva mateixa condició d'obra efímera i plena de contradiccions... Vull dir amb tot això que, al meu parer , Perfils de Nora funciona més com a suma de fragments que no pas com un tot unitari. La descripció del passeig de Gràcia en plena ebullició constructora que obre el llibre, l'escena protagonitzada per Manuel de Pedrolo, les converses a l'exili amb Cèsar August Jordana i amb Gombrowicz, les visites de Nora als seus germans en el fugaç retorn a Barcelona el 1947 i l'escena de l'oncle capellà descobrint al piano la màgia de la Cançó i Dansa número 6 , de Frederic Mompou, són moments literaris d'alt voltatge que no passen gens desapercebuts per a un lector mínimament sensible. Molts moments de la novel·la remeten a situacions conegudes que han viscut altres persones. Potser ja es tractava d'això, perquè és indubtable que aquesta superposició d'imatges lliga plenament amb el concepte dels perfils (en plural) de Nora que des del mateix títol Margarida Aritzeta ens anuncia. En tot cas ens les havem amb un llibre que no passa desapercebut perquè en les seves planes s'hi aplega una història de gran atractiu que deixa el lector ple d'interrogants. I això no té per què ser, d'entrada, cap mal símptoma.

Tornar