15è. aniversari (1999 - 2014)
 
 

Obres

La mala dona

La mala dona es basa en un fet real: a final de febrer de 1912 va ser detinguda a Barcelona Enriqueta Martí Ripollès, acusada del segrest i assassinat d’un nombre indeterminat de criatures. Enriqueta Martí era una autèntica mala dona. Prostituta, alcavota, estafadora, lladre, pidolaire, segrestadora i assassina, va rebre el nom popular de “la vampira del carrer Ponent”. Va ser provat que utilitzava sang, greix, ossos i vísceres dels infants per elaborar ungüents i cataplasmes que venia a gent rica com a medecines i productes de bellesa.

La trama argumental de la novel·la es situa a la ciutat de Barcelona on fa un temps que hi van desapareixent nens, fills de prostitutes, que no gosen denunciar els segrestos a la policia. El rumor popular, però, es va fent més i més fort fins que un inspector, Moisès Corvo, un home una mica bevedor, putero i que pensa que de tant en tant s’ha de ser resolutiu i treure el puny o l’arma de foc, segons el cas, comença a interessar-se pel cas.Les indagacions de Corvo passen per un prostíbul de luxe, el Xalet del Moro; pel Casino de l’Arrabassada, que serveix, entre altres coses, de tapadora d’un negoci de corrupció de menors; per tavernes, teatrins, consultes de metges un pèl sonats i cases d’allò més tronades… Les altes instàncies de la policia aparten del cas l’investigador i el seu ajudant, Juan Malsano, tot al·legant que no hi ha tema perquè no hi ha hagut cap denúncia, però el cert és que elements de l’alta societat barcelonina, amb connexions a l’Ajuntament, han mogut fitxa perquè es deixi d’investigar. Corvo i Malsano no s’hi conformen i continuen fent preguntes inconvenients, amb una actitud que posa de manifest les mancances de la policia de l’època i la indefensió de bona part del poble davant de la justícia.

És una una novel·la que conjuga el gènere històric i el gènere negre, amb les dosis justes de documentació i fantasia. L’autor recrea amb habilitat i coneixement la Barcelona dels primers anys del segle XX, una barreja de baixos fons pudents i paupèrrims i de la brillantor i el luxe dels ambients del Liceu i del Casino de l’Arrabassada.

Tornar