Documentació
Saladrigas aborda la condició humana
A Robert Saladrigas (Barcelona, 1940) els Reis Mags no li van portar mai una bicicleta. La seva mare tenia por que tingués un accident de conseqüències fatals. Aquest episodi és l'únic de la seva pròpia vida que l'escriptor ha inclòs a Biografia (Destino). La bicicleta és el títol d'un dels 36 relats d'aquesta obra que el també autor i crític, Marc Soler, defineix com "una biografia sobre la condició humana". Amic i lector privilegiat de l'obra de Saladrigas, Soler va explicar en la presentació del llibre que el subtítol, Una novel.la amb 36 relats, correspon a una trampa de l'autor. L'estructura bàsica és la d'una novel.la --amb la seva introducció, nus i des- enllaç-- però "cada relat es pot llegir independentment l'un de l'altre", va explicar el crític. També va destacar que, llegits un darrere l'altre, adquirien més cos. "Cada conte és circular i funciona per si mateix però conjuntament es complementen i creixen", va afegir. Saladrigas va estar d'acord amb el seu col.lega en l'autonomia dels relats que en un conjunt formen un tot i va reivindicar la llibertat de l'autor d'escriure com vulgui: "Ens hem de treure les etiquetes". L'escriptor va declarar que aquest era un llibre "que s'havia anat escrivint sol al llarg dels anys" i que se sentia "un privilegiat" que l'hi haguessin publicat.
SIMPLIFICAR EL LLENGUATGE
Encara que l'obra de Saladrigas s'acostuma a considerar com "bastant densa", Soler va considerar que, en aquest cas, "hi ha hagut una operació de simplificació total". En tots els contes, els paràgrafs són curts i no hi ha ni un punt i seguit, tot al contrari de com van ser escrits per primera vegada. Saladrigas va declarar que és un llibre que s'ha anat escrivint sol al llarg dels anys i que va ser "una experiència apassionant l'anar reconstruint els relats". A més de l'"interès primordial" de Saladrigas per la condició humana, Soler també va destacar l'amor i el desamor com "una de les constants d'aquest llibre que revela la profunda soledat de l'ésser humà". Per il.lustrar el tema de la vulnerabilitat, va esmentar el relat La parla dels animals, ja que narra la història d'un home que com que no aconsegueix entendre's amb les persones ho fa amb els animals. "Els seus relats a vegades són asèptics, altres absurds i denoten pessimisme", va dir Soler, que va citar La visita, un conte sobre un hospital de llibres, per il.lustrar la faceta més irònica i sarcàstica de l'escriptor. A pesar de reconèixer-se com "un optimista realista", Saladrigas va voler deixar clara la seva postura sobre la literatura: "Sempre sobreviurà. el que volia insinuar és que segueix havent-hi una repressió del llibre perquè alguns règims li tenen por".
Tornar