15è. aniversari (1999 - 2014)
 
 

Documentació

Giménez Bartlett: "Darrere la caritat hi ha un delicte bestial"

Article publicat a “El Periódico” el 17/05/04 per Mercedes Jansa

Alicia Giménez Bartlett (Almansa, 1951), la creadora de Petra Delicado, la inspectora de policia més famosa de la narrativa espanyola, s'ha submergit en el món dels sense sostre i en la xarxa de caritat que els atén per col.locar el personatge davant el seu sisè cas en el llibre, editat per Planeta i que apareix a la vegada a Alemanya i a Itàlia. L'autora encara no s'acaba de creure tot el que ha descobert, i ha arribat a la conclusió que "hi ha un món de delicte bestial darrere de la caritat i la solidaritat". La trama d'aquesta nova entrega fa un salt des dels salons i el luxe de l'alta burgesia barcelonina, reflectit a Serpientes en el paraíso, a les casernes de Sant Andreu, plens d'okupes i marginats. L'aparició del cadàver d'un vagabund al Parc de la Ciutadella obre una jornada de treball de Petra Delicado i el seu ajudant Fermín Garzón. A primera vista, sembla un crim dels caps rapats, però el recorregut dels investigadors per menjadors de caritat, albergs i altres serveis públics i privats, dóna una perspectiva nova al cas. L'escriptora ha fet aquest mateix trajecte per recollir documentació i ha vist com en nom de les ONG i de la caritat "s'obren moltes portes". Ahir, al presentar el llibre, va explicar diverses anècdotes substancioses. Una, que "hi ha frau" darrere aquests avisos que apareixen en qualsevol portal de qualsevol ciutat espanyola demanant als veïns que hi dipositin la roba usada un dia determinat. Una altra, referida al que li va passar un dia quan estava en una botiga i va entrar un home a demanar a la dependenta que li deixés fer servir el telèfon. Ella s'hi va negar, però l'home va apel.lar que era de Càritas. "Potser avui --diu Giménez Bartlett-- hi ha més solidaritat i mou més diners, i on hi ha diners, hi ha delicte". L'escriptora, establerta a Barcelona, no situa els personatges a cap zona especial de la ciutat comtal. Però ha agafat referències del submón que s'ha establert al voltant de les casernes de Sant Andreu i dels terrenys de Renfe abandonats. La creadora de Petra Delicado no ha donat, en els sis llibres que li ha dedicat, traduïts a sis idiomes, cap pista sobre l'aparença d'aquesta inspectora. A Un barco cargado de arroz dóna una nova perspectiva del personatge que "s'estava fent una mica mongívol" i ara "s'arriba a enamorar".

COMPONENT SOCIAL

Giménez Bartlett pot prescindir de la geografia però no del component social de les seves obres. La novel.la, diu, "sigui negra, blanca o de quadros, ha de reflectir la seva època". Per això, abomina de qui és capaç d'escriure avui amb 25 anys sobre la fam de la postguerra. Lamenta que a Espanya "no es consolidi" la novel.la negra, que per ella és "la més propera, la que apunta les pulsions i sentiments més pròxims". L'autora, doctora en literatura de la Universitat de Barcelona, combina aquest gènere amb una altra narrativa sense encasellar, però els seus èxits tenen com a protagonista Petra Delicado. Amb els altres llibres manté una relació curiosa que explica amb molta desimboltura: "Em donen menys diners, pateixo més quan els escric, sóc més insegura i la crítica em tracta pitjor". La seva inspectora de ficció "no és una llosa", li crea històries de grat i s'hi diverteix més. Quan escriu sobre ella, és com si l'esperessin uns amics.

Tornar